МИ СНАГА НАРОДА неће дати легитимитет скупштинској седници од 4. 3. 2025.

САОПШТЕЊЕ

МИ СНАГА НАРОДА неће дати легитимитет скупштинској седници од 4. 3. 2025.

Покрет МИ СНАГА НАРОДА већ месецима заступа став да је најстабилнији излаз из политичке кризе у коју је Србија утонула – формирање техничке владе чији би мандат био ограничен на стварање услова за организовање фер и слободних избора. После оставке председника Владе дате 28. 1. 2025. следеће скупштинско заседање требало је да садржи само једну тачку дневног реда – констатовање његове оставке. Стога заказивање скупштинског заседања са 70-ак тачака дневног реда представља изругивање институцији Народне скупштине и народу Србије уопште.

Истичемо да постоји колизија норми у Закону о Влади, конкретно члана 16. став 3. и члана 20. став 1. и 2, коју садашња владајућа већина користи у циљу спровођења свог политичког програма. Наиме, постоје два момента које је законодавац предвидео. Први је тренутак оставке председника Владе, која је неопозива и коју Народна скупштина само констатује. Други тренутак је после констатовања оставке, када се Влада налази de iure у техничком мандату са ограниченим овлашћењима. Тренутно опхођење владајуће већине у супротности је са намером уставотворца, као и законодавца, самим тим незаконито и нелегитимно.

Од тренутка оставке председника Владе, настаје правни вакуум до констатовања оставке од стране Народне скупштине. Ова несрећна ситуација је проузрокована непостојањем рока у ком је председник Народне скупштине у обавези да закаже ванредну седницу скупштине да би се констатовала оставка председника Владе.

Оваква обавеза је била предвиђена у првобитном Закону о Влади („Службени Гласник РС“ бр. 55/2005, 71/2005) у ком је рок за заказивање ванредне седнице скупштине био седам дана од дана оставке председника Владе. Међутим, Законом о изменама и допунама Закона о Влади („Службени Гласник РС“ бр. 101/2007) тај рок је уклоњен.

Јасно је да је законодавац разумео да је овај правни вакуум недопустив и да мора да се разреши у најкраћем року. Ни уставотворац ни законодавац нису намеравали да Влади у оставци дају овлашћење да доноси одлуке у пуном мандату, него да од оставке до констатације исте од стране Народне скупштине прође најкраћи могући период.

Илустрације ради, садашње тумачење власти би довело до правног нонсенса у ком би председник Владе након подношења оставке могао да поднесе захтев за распуштањем Народне скупштине Председнику Републике Србије.

Надаље, истичемо да овакво понашање владајуће већине јасно указује на континуитет штетне политике некадашње власти ДОС-а и садашње СНС-СПС-а. Уместо да поступа у складу са духом правне државе и владавине права, владајућа већина наставља да злоупотребљава и занемарује систем, све у циљу даље ерозије националних интереса Републике Србије и српског народа. Уместо давно обећаних промена лоших и неуставних аката ДОС-овског режима, владајућа већина наставља да користи све наслеђене полуге у циљу даљег нарушавања нашег правног система.

Владајућа већина злоупотребљава вакуум од оставке председника Владе, с обзиром да Влада наставља да предлаже законе, именује функционере, и чак утиче на избор јавних тужилаца преко Министра правде у оставци. Влада у оставци нема легитимитет с обзиром да Влади оставка даје заштиту од било каквих посланичких питања, интерпелација, као и расправи о њеном раду. Као Влада у оставци (до констатације), она функционише у политичком и правном вакууму, где има наводно сва овлашћења а никакву одговорност. Ово је недопустива ситуација, која је правно регулисана, али злонамерно протумачена, а политички штетна.

Стога сматрамо да су сви предлози ван техничких одлука Владе незаконити, нелегитимни и пре свега опасни. Ова Влада није надлежна да предлаже ни доноси било какве одлуке или акте ван техничких детаља, имајући у виду да јe тo у складу са саопштењем председника Владе у оставци од 28. 1. 2025. године на званичној веб страници Владе „да је цела Влада од сада у оставци и у техничком мандату“.

У складу са горе наведеним правним тумачењем Устава и закона, поново захтевамо од Ане Брнабић да уклони са дневног реда пролећног заседања Народне скупштине заказаног за 4. 3. 2025. године све предлоге закона и аката, као и именовања Владе која су поднета после 28. 1. 2025. године, и то из разлога што је Влада у ограниченом мандату даном подношења оставке, у складу са чланом 16. став 3. Закона о Влади.

Такође желимо да скренемо пажњу студентској популацији да ће се ова крајње нерегуларна седница одвијати под плаштом бриге за студенте и младе људе и испуњавања четвртог студентског захтева. Власт ће нас све, користећи испуњење студентских захтева као параван, задужити за још неколико милијарди еура за бројне преплаћене, коруптивне и промашене пројекте попут, на пример, изградње соларно-термалног постројења у Новом Саду који финансира ЕБРД, чији је коефицијент поврата инвестиције само четири одсто.

Зато наша посланичка група неће присуствовати седници и давати легитимитет поступању власти која Србију наставља да гура у ропски положај, а грађанима и генерацијама које долазе наноси ненадокнадиву штету.

Посланичка група МИ СНАГА НАРОДА проф. др Бранимир Несторовић

4. 3. 2025.