
С А О П Ш Т Е Њ Е
ОЗБИЉНЕ ПРИМЕДБЕ НА ПРЕДЛОЖЕНЕ ИЗМЕНЕ ЗАКОНА О БИРАЧКОМ СПИСКУ
На осмом јавном слушању о изменама и допунама Закона о бирачком списку, Покрет МИ СНАГА НАРОДА је преко свог представника у Републичкој изборној комисији изнео низ примедаба на нацрт закона и посланичка група захтева да се изврши ревизија нацрта закона, с обзиром да садржи низ неправилности и незаконитости.
Пре свега, нацрт закона установљава посебну Комисију за ревизију, верификацију и контролу тачности бирачког списка, у чијем саставу су и два представника невладиних организација – које те чланове непосредно предлажу. Давање формалних овлашћења у поступку ревизије бирачког списка лицима ван државних органа представља преседан који је у сукобу са уставним начелима. Овим законом би представници приватних удружења постали део тела које доноси одлуке о валидности бирачких података, па чак и добијају могућност вета у тим одлукама. Уколико би два члана Комисије из редова НВО сектора могла да надгласају или блокирају одлуке осталих чланова (који представљају грађанима непосредно одговорне институције), дошло би до извргавања принципа демократске легитимације. Шта више, комисија (укључујући и чланове) има овлашћења давања налога припадницима Министарства унутрашњих послова, као и Министарству државне и локалне самоуправе. Без преседана је да припадници невладиног сектора добију јавна овлашћења која припадају Влади и Народној скупштини, те је само још један показатељ губитка сваке свести о независности и суверенитета у проевропској владајућој већиини и проевропској опозицији.
Нацрт закона дели Народну скупштину на позицију и опозицију ради предлагања чланова Комисије (пет чланова са стране владајуће већине и три са стране опозиције).
Покрет МИ СНАГА НАРОДА указује да оваква подела не постоји у нашем позитивном праву. Устав ни једном речју не помиње “опозицију”, а Пословник Народне скупштине познаје само институт посланичких група, без вредносних одредница. Законско увођење критеријума “владајући” насупрот “опозициони” преседан је који може нарушити тај принцип.
Практично гледано, ова одредба ствара нејасноће – ко формално одређује које групе спадају у већину, а које у опозицију, поготово у ситуацијама промењивих коалиција?
Шта ако нека посланичка група подржава поједине владине мере, али није део владајуће коалиције – да ли је она “опозициона” по овој дефиницији?
Од ког тренутка је нека посланичка група владајућа, а од ког опозициона, и ко то одређује?
Чињеница да је овакав пропуст промакао представницима ОДИХР-а, као и учесницима ранијих јавних слушања, само говори у прилог да овде нема речи о стварном побољшању изборних услова, већ искључиво је циљ даља ерозија суверенитета Републике Србије и стављање нашег изборног законодавства под контролу страних неизабраних фактора.
Покрет МИ СНАГА НАРОДА ће наставити борбу за поштену, транспарентну и отворену ревизију бирачког списка, са свим вољним учесницима на политичкој сцени у Србији, али без мешања ненадлежних страних интереса.
Инфо служба Покрета МИ СНАГА НАРОДА
25. 6. 2025.