
Посланичка група МИ СНАГА НАРОДА је на данашњем колегијуму Народне скупштине намеравала да тражи оставку председника Владе Србије. Следи излагање председника посланичке групе Бранка Лукића припремљено за колегијум:
На основу члана 26. став 4. и члана 40. став 1. тачка 10. Закона о Народној скупштини („Службени гласник РС“ бр. 9/10) Посланичкa групa МИ СНАГА НАРОДА проф. др Бранимир Несторовић на колегијуму заказаном за 28.01.2025. године:
ПРЕДЛАЖЕ
- Да као једина тачка дневног реда на Четвртом ванредном заседању Народне скупштине у четрнаестом сазиву буде констатација оставке председника Владе.
ОБРАЗЛОЖЕЊЕ
Констатовањем оставке председника Владе Републике Србије остварио би се услов да, према Уставу Републике Србије, у року од 30 дана буде изабрана нова Влада Републике Србије која би била ограниченог трајања – до шест месеца – са само једним мандатом: да припреми услове за одржавање равноправних, поштених и транспарентних ванредних републичких избора, уз одговарајуће отварање медијског простора.
Ово предлажемо из следећих разлога:
– Свакодневни протести у Србији постају све масовнији, што говори о дубокој кризи поверења у садашње власти и институције, која ће само наставити да расте.
– Текући протести нису само последица трагичног пада надстрешнице на Железничкој станици у Новом Саду, већ последица акумулираног народног незадовољства потезима садашње владајуће већине које је кренуло још од масовних демонстрација због кршења обећања власти да ће пројекат ископавања литијума бити обустављен, као и пратеће медијске и политичке сатанизације свих који се Пројекту Јадар противе. Академска заједница, укључујући и студенте, већ је била узнемирена намерама владајуће већине да омогући страним универзитетима да раде у Србији под олакшаним условима па чак и уз државне субвенције, што би додатно угрозило систем високог образовања у Србији. У најмању руку неадекватна реакција власти на новосадску трагедију је само кап која је прелила чашу акумулираног народног незадовољства, које никакве парцијалне мере или обећања власти више не могу да обуздају.
– Од избора у децембру 2023. године у свету су се десиле тектонске промене, које су кулминирале избором Доналда Трампа за председника САД. Многе неолибералне, глобалистичке догме које су одређивале политичке правце земаља широм света већ су у процесу преиспитивања. Садашња владајућа већина је један од заробљеника тих догми, што се између осталог огледа у њеној економској политици која се упорно држи постулата сада већ озлоглашеног неолиберализма, односно западног неоколонијализма и глобализма, као и њеној привржености тзв. Зеленој агенди, накарадној ”родно-сензитивној” политици и, уопште, ономе што би се уопштено могло назвати ”сорошизацији” друштва. Нове радикалне промене и преиспитивања која су на видику и која ће бити тема бурних политичких расправа и прекомпоновања и на самом европском континенту захтевају нову проверу воље бирача и политичких програма који ће им бити понуђени. Грађанима Србије треба понудити нове одговоре на нове изазове који се на скоро дневном нивоу појављују. У противном, Србија ће врло брзо постати заробљеник света чији се темељи пред нашим очима увелико руше или реконструишу, као и домаћих политичких снага које су заробљене у прошлости, која је била крајње неповољна по Србију и српски народ уопште.
– Поверење у садашњи изборни систем је темељно пољуљано, тако да пуко расписивање нових избора под садашњим условима скоро извесно неће бити прихваћено од значајног дела учесника политичке сцене – како странака тако и гласача. Потребно је створити институционалне услове за равноправне, транспарентне и поштене изборе око којих ће се усагласити легитимни учесници политичког живота, а које ће прихватити и већинска јавност у Србији. У противном нам прете бојкоти, даљи протести, штрајкови и продужетак текуће кризе.
– Начин на које се воде седнице садашњег састава Народне скупштине су обесмислиле сваки њен даљи нормалан рад. То је поготово био случај са скандалозним усвајањем буџета за 2025. годину крајем новембра прошле године, чији је легалитет вишеструко споран а, у одсуству скупштинске расправе, легитимитет никакав.
– Политика коју садашња владајућа већина води по питању Косова и Метохије је противуставна и уперена против државних и народних интереса. Власт крије садржај измењеног преговарачког поглавља 35, које, према медијским извештајима, предвиђа фактичко признање тзв. Косова кроз инкорпорирање тзв. Охридског споразума, а ипак упорно опстаје на тзв. европском путу. Уз то, власт фактички спроводи одредбе тог истог Охридског споразума, без икакве увида јавности или одобрења и контроле Народне скупштине, што се може окарактерисати као јасно антидржавно деловање.
– Коначно, медијски наступ председника Србије на Савиндан, у којем се он жали да је доведен у заблуду, оптужује Владу за необјављивање уговора о подизвођачима радова, и тражи ”хитну” реконструкцију преко 50% Владе на најјаснији начин говори да је и овој Влади и овом мандатару увелико истекао рок трајања и да је свака расправа о њој излишна, с обзиром да јој је сам председник Србије фактички изгласао неповерење.
– Сматрамо да је ово што предлажемо – оставку садашњег председника Владе и успостављање техничке владе ороченог трајања са строго ограниченим мандатом припреме поштених избора – једини институционални начин да држава изађе из дубоке политичке кризе у коју је запала. Алтернатива институционалном решавању садашње кризе је улични сценарио који би претио да пољуља темеље саме државе, уз несагледиве последице и по државу и по народ.
Председник посланичке групе МИ СНАГА НАРОДА
Адвокат Бранко Лукић
28.1.2025.