
С А О П Ш Т Е Њ Е
РЕШЕЊЕ ЗА ПРАВОСУЂЕ
Тачно је, како наводи адв. Владан Гајић, да Загорка Доловац не може да се директно смени и да то не дозвољавају измене Устава.
Међутим, услови за враћање отуђених државних институција могу се створити за само један дан. Потребно је само да Уставни суд Србије узме у рад и одлучи о четири захтева (I Uo-177/21; I Uo-197/21 и I Uz-194/21) који су му поднети пре четири године, а којима се оспорава уставност и законитост: ОДЛУКЕ о прихватању Предлога за промену Устава Републике Србије; ОДЛУКЕ о расписивању републичког референдума ради потврђивања Акта о промени Устава Републике Србије; ЗАКОНА О РЕФЕРЕНДУМУ и ИЗВЕШТАЈА о укупним резултатима републичког референдума ради потврђивања Акта о промени Устава Републике Србије.
А управо измене тих прописа усвојене су тада као спасоносне. Тога се недавно присетио и Председник Александар Вучић наводећи да: /су нам/ рекли да је то тако у развијеним земљама Европе. „Говорили су да тако мора да буде, тако ћете напредовати, тако ће све да вам буде боље. Наравно, нису то многи говорили због тога што су желели добро Србији или што су желели да проводимо стварне реформе, већ зато што је увек било много лакше утицати на мањи број оних који су носиоци тужилачких и правосудних функција…
Месец дана од почетка примене Закона о јавном тужилаштву, Горан Илић, јавни тужилац Врховног јавног тужилаштва, члан Радне групе за измене одредби Устава и радне групе која је радила на законима указивао присећао се: „Залагао сам се да се још неке препоруке Венецијанске комисије прихвате, пре свега оне које су ишле за тим да ослабе утицај врховног јавног тужиоца на чланове Савета. Чини ми се да примена Закона о Високом савету тужилаштва показује да је то главни проблем. (…) Ипак, ако се нешто не промени утисак је ‚џаба смо кречили‘.“
О проблемима отуђених државних институција недавно је говорио и судија Уставног суда, проф. др Владимир Петров, члан Венецијанске комисије и члан тадашње Радне групе за измену Устава, када је подсетио да су: међународне институције јасно указале да врховни јавни тужилац не би требало да буде члан Високог савета тужилаштва, јер се тиме ствара простор за хијерархијски и политички притисак на чланове тог тела. (…) „Постоји висок степен дисфункционалности у органу који би требало да функционише прецизно, стручно и одговорно. Уместо тога, имамо општу правну конфузију, закашњења, неефикасност и губитак поверења јавности“…
ПОКРЕТ МИ СНАГА НАРОДА
1. 7. 2025.