
С А О П Ш Т Е Њ Е
СРПСКИ, А НЕ СТРАНИ ИЗБОРНИ ПОСТУПАК
Поводом актуелне расправе о изменама и допунама Закона о бирачком списку, Покрет МИ СНАГА НАРОДА поново наглашава да је читав овај процес од самог почетка заснован на погрешним основама и да предложене измене не воде ка побољшању изборног система, већ напротив – продубљују институционалну кризу и урушавају суверенитет Републике Србије.
Радна група коју су формирале проевропске странке, на првом месту владајућа већина око СНС-а и њима блиски политички актери, као и проевропска опозиција, настоји да спроведе препоруке ОДИХР-а које су, у највећој мери, козметичке природе – са изузетком четврте препоруке. Она, наиме, предвиђа да се ревизија Јединственог бирачког списка спроводи уз укључивање „релевантних политичких странака и представника цивилног сектора“, што подразумева и невладине организације.
Таква формулација у пракси отвара могућност да се бирачки спискови, као темељ изборног процеса, ставе под контролу политички мотивисаних актера из редова „цивилног друштва“, који нису прошли проверу грађанског легитимитета на изборима и који се у великој мери финансирају из иностранства. Уместо транспарентности, добијамо модел у којем би проевропски политички и параполитички субјекти – СНС и НВО сектор – имали доминантну улогу у управљању изборним процесом.
Покрет МИ СНАГА НАРОДА од почетка је, и у Народној скупштини и у Републичкој изборној комисији, недвосмислено истицао противљење учешћу неизабраних и страних актера у креирању домаћег изборног законодавства. Сматрамо да уступање овлашћења невладиним организацијама представља грубо кршење Устава и директну предају делова суверенитета Србије у руке странаца и њихових партнера.
Истовремено, залажемо се за стварну, а не симболичну, ревизију бирачког списка, као и за суштинске измене изборног закона које ће обезбедити поштеније и транспарентније изборе. Већ месецима инсистирамо на увођењу видео надзора на свим бирачким местима и унапређењу свих механизама контроле изборног процеса, које наилазе на игнорисање од стране проевропских актера на власти и у опозицији.
Изјава појединих представника проевропске опозиције да РИК не треба да води поступак ревизије бирачког списка, већ некаква комисија у чијем саставу би били и представници „цивилног сектора“, само је додатно потврдила наше уверење – да смо, упркос бројним покушајима сарадње са свим релевантним политичким актерима, остали доследни али и сами у борби за независну, суверену и демократску Србију.
На крају, после недавних догађаја у Косјерићу, Зајечару, и актуелном питању реформе изборних услова, сматрамо да између СНС-а, проевропске опозиције и тзв. „цивилног сектора“ не постоји суштинска разлика када је реч о стратешком правцу у којем желе да воде Србију. И једни и други деле исту крајњу визију – интеграцију у Европску унију по сваку цену, чак и по цену одрицања од сопственог суверенитета, самосталности и слободе. Оно што их спаја јесте спремност да испуњавају спољнополитичке налоге, уместо да се руководе искључиво интересима народа који их је изгласао. Покрет МИ СНАГА НАРОДА ће наставити да разговара са свим изабраним политичким чиниоцима, без обзира на неслагања, јер је то наша обавеза, како према гласачима ове земље, тако и према Републици Србији.
ПОКРЕТ МИ СНАГА НАРОДА
20. 6. 2025.